Ako bojovať s kreatívnou krízou? Skúste zmeniť kreatívne zložky!

Kreativita je schopnosť prichádzať s novými nápadmi a originálnymi riešeniami. Žiaľ, nie vždy funguje tak, ako by sme chceli. Občas je to iba zlý deň, no niekedy kreativita hapruje dlhšie obdobie, až sa človek natrvalo ocitne v kreatívnej kríze. Čo s tým?  

James Melvin Rhodes, americký vedec a jeden z najdôležitejších výskumníkov kreativity, prišiel v 60. rokoch minulého storočia s teóriou o štyroch zložkách kreativity. Ide o faktory, ktoré významne ovplyvňujú našu kreativitu, a to kreatívna osoba (the creative person), kreatívny proces (the creative proces), kreatívny produkt (the creative product) a kreatívne prostredie (the creative environment).

Ak ste v kreatívnej kríze, zamyslite sa nad jednotlivými zložkami a pokúste sa ich upraviť alebo zmeniť, aby sa kreativita vrátila v plnej sile. 

Kreatívna osoba

Ako vo všetkom, aj tu je najdôležitejšie začať od seba. Aby ste naštartovali kreativitu, doprajte si nové podnety a zážitky, ktoré vám dodajú energiu a inšpiráciu. Neznamená to rovno skočiť bungee jumping, ale určite neuškodí návšteva nového miesta, skúšanie nových aktivít, či zoznámenie sa s novými ľuďmi

Z vlastnej skúsenosti viem, že dokáže pomôcť aj príjemný rozhovor so starým známym alebo známou, ktorých som dlho nevidela. Na naštartovanie kreativity sa nie vždy musíte vrhnúť v ústrety novému, niekedy stačí zastaviť sa a upriamiť pozornosť na to, čo je už za vami alebo čo ste doposiaľ zanedbávali. 

Kreatívny proces

Kreatívny proces je spôsob, akým pristupujete ku kreativite. Na začiatok je dobré uvedomiť si, ako narábate s kreativitou teraz, či poznáte alebo používate nejaké kreatívne techniky alebo si len jednoducho sadnete a čakáte, kým vás kopne múza (to je možno ten najhorší spôsob zo všetkých). 

Mojou najobľúbenejšou metódou je vytváranie mentálnych máp. Ide o zaznamenávanie myšlienok, ktoré mi napadnú v súvislosti s prácou, ktorú mám vykonať. Najprv sú to úplne zjavné veci, ktoré spisujem do bubliniek na papier, až sa dostávam k viac abstraktným alebo k takým, ktoré na prvý pohľad nemajú zjavnú súvislosť. Následne sa ich snažím prepájať. Väčšinou ma pri tom napadne niečo nové alebo objavím to, čo mi predtým unikalo. 

Nie je na škodu prečítať si knihy o tvorivom písaní. Odporúčam The Science of Storytelling alebo O psaní od Stephena Kinga. Na Youtube sa dá tiež všeličo vyhľadať a ak viete po anglicky, objavíte veľkú ponuku online kurzov o písaní. 

Kreatívny produkt

Kreatívny produkt je výsledok kreatívnej práce. Čo sa týka mňa, ak sa mi s ním nedarí, skúsim ho trochu obmeniť, ale zároveň nechodím príliš ďaleko. Napríklad, keď chcem napísať poviedku, ale nejde mi to, skúsim vytvoriť krátku báseň alebo napíšem článok na ľubovoľnú tému (tento je tiež jedným z nich 🙂). Stále je to hra so slovami, pri ktorej mi nakoniec môže napadnúť aj námet na poviedku.

Kreatívne prostredie

Kreativitu môže naštartovať aj zmena prostredia. Niekedy vie pomôcť aj taká banálna vec, ako presun z jednej izby do druhej. Zmena môže byť aj väčšia. Už som písala aj v knižnici, v kaviarni či v parku na lavičke a vždy mi to prinieslo nejaký výsledok. 🙂